CBD, akupunktura, nebo jablečný ocet: Co lidé nejčastěji hledají?

Spojené státy zažívají v posledních letech doslova CBD boom. Zájem veřejnosti, resp. obrovský komerční potenciál, zapříčinil změnu legislativy v roce 2018, ta je však i nadále velmi zmatečná a hranice mezi legalitou a ilegalitou CBD je velice úzká, často stěží identifikovatelná. CBD tak i nadále podléhá mnohým restrikcím (jde především o obsah THC v produktu, způsob zpracování a prodejní kanály), zároveň se ale mnohdy prodává takřka nekontrolovaně, situace je velmi chaotická. Svůj kousek koláče si samozřejmě chtěl ukousnout i farmaceutický průmysl, a proto jsou dnes v USA k dostání i schválené léky, jež jsou založené právě na CBD (například Epidiolex pro léčbu epilepsie). Vzestupu CBD se optikou internetové hledanosti věnuje stručná studie, kterou vypracoval Eric Leas, PhD., akademik z University of California, společně s několika kolegy. Celé znění studie naleznete zde.

Studie mapuje současnou hledanost CBD a její historický vývoj. To znamená, že sleduje, jak se v průběhu let vyvíjel (zvyšoval) počet klíčových slov, které se vztahovaly k CBD a které lidé zadávali do internetových vyhledavačů. Nejprve se podíváme na samotný vývoj a posléze na současné hodnoty – ty navíc porovnáme s hodnotami hledanosti u nás, takže zjistíte, jestli se v Čechách zajímá o veganství, akupunkturu nebo meditaci podobný poměr lidí jako v USA, a hlavně – jak si stojíme v porovnání hledanosti CBD!

 

"Za pět let stoupla hledanost CBD až o 605 %."

CBD hledá stále více lidí

Studie zkoumala nárůst hledanosti pojmů CBD a kanabidiol mezi 1. lednem 2004 a 19. dubnem 2019, analýza tak obsahuje data hledanosti za více než 15 let. Mezi lety 2004 a 2014 byla hledanost takřka neměnná, pak ale nastal zlom a hledanost se v závislosti na konkrétním státu zvyšovala v průměru o 100–200 % ročně. Od roku 2014 do roku 2019 vzrostla hledanost CBD ve státě Alabama o 605 %, o 211 % pak v Oklahomě. Oklahomská hodnota je zároveň nejmenším zaznamenaným vzrůstem mezi americkými státy, což velmi dobře ilustruje vzestup CBD a atraktivitu tohoto donedávna přehlíženého kanabinoidu.

graf1
Vývoj hledanosti CBD (či kanabinoidu) v USA od roku 2014 (zdroj: University of California)

 

Nad rámec samotného nárůstu se studie věnovala i současnému stavu, konkrétně tomu, jak si CBD z pohledu hledanosti stojí ve srovnání s dalšími výrazy, které se zpravidla vztahují ke zdravému životnímu stylu (cvičení, jóga, veganství, dieta, akupunktura, …, s výjimkou marihuany). Výsledkem pak v tomto případě není úplná celková hledanost, ale počet dotazů souvisejících s klíčovým slovem v „balíku“ 10 milionů hledaných výrazů. Pokud se teď trošku ztrácíte, nevadí, hlavní je, že jde spíše o poměr hledanosti (vzájemné srovnání) než o konkrétní čísla, vzájemný vztah si můžete prohlédnout na přiloženém grafu:

graf2Hledanost témat v USA (zdroj: University of California)

 

Jak je to v Česku?

Při výzkumu byla data standardizována skrze specializovaný software a hledanost ilustrována na 10milionovém vzorku. My jsme se s primitivnějšími nástroji (prostá analýza hledanosti klíčových slov) pokusili vytvořit podobný graf – tentokrát však s hledaností v Česku. Konkrétní hodnoty nejsou tolik podstatné, protože se neváží ke stejnému desetimilionovému vzorku, nýbrž k celkové hledanosti, znovu jde však především o poměr, a v tomto směru náš graf jistou výpovědní hodnotu má a lze jej letmo srovnat s americkým. CBD je u nás sice až na 10. příčce, na e-cigarety nebo veganství ale mnoho neztrácí:

graf3

Relativní poměr hledanosti témat v Česku

Co to znamená?

Pro nás samotné bylo srovnání tak trochu překvapením. Výsledek může znamenat dvě věci. Buď Češi začínají překonávat své předsudky vůči konopí (čemuž by nasvědčovala i pozornost věnovaná marihuaně) a obliba (byť hledanost tak úplně nelze zaměňovat s oblibou) zvolna roste, nebo zkrátka nejsou orientovaní na zdravý životní styl (buď CBD hledá hodně lidí, nebo veganství málo). Jsou to však všechno pouze domněnky na základě velmi hrubé orientační analýzy. V budoucnu se na to možná podíváme trochu podrobněji.  

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení